FEDTTRANSPLANTATION ELLER BRYSTIMPLANTATER TIL BRYSTFORSTØRRELSE

Boost af selvtillid og kvindelighed Brystforstørrelse er en af de mest populære plastikkirurgiske operationer. De fleste er på udkig efter naturligt udseende og følelse. De vil have en harmonisk brystforstørrelse, der ikke er for stor eller ude af proportioner i forhold til deres krop, men som stadig giver et boost af selvtillid og kvindelighed.

Fedttransplantation eller brystimplantater til brystforstørrelse

Boost af selvtillid og kvindelighed

Implantater eller fedttransplantation?

Brystimplantater er ideelle til kvinder, der føler, at deres bryster er for små eller for dem, der har brug for brystrekonstruktion efter brystkræft. Implantater indsættes i brystet gennem et snit, oftest under brystet.

Hvis du er nervøs for at se for “falsk” ud, eller bange for at få et implantat, er fedttransplantation en mere naturlig og avanceret måde at forstørre bryster på. Patienter, der har fedt til overs på hofter, mave eller lår er gode kandidater. Fedtet fjernes fra disse områder gennem fedtsugning. Det renses derefter og injiceres i brysterne for at øge deres størrelse og forskønne formen. Patienterne elsker udseendet og følelsen af deres naturlige bryster samtidig med den ekstra belønning de får ved en smukkere kropskontur der, hvor fedtet fjernes.

For at afgøre, hvilken procedure der passer bedst til dig, er det vigtigt at kende fakta samt fordele og ulemper ved både fedttransplantation og brystimplantater til brystforstørrelse.

Fordele

Fedtinjektion
  • Er et naturligt fyldemateriale
  • Giver ingen risiko for reaktioner mod fedtet
  • Giver naturlig følelse og udseende
  • Giver næsten ingen ar
  • Kræver ingen vedligeholdelse
  • Giver samtidig kropskonturering

Implantater
  • Giver forudsigelig brystforstørrelse
  • Kræver ikke operation på andre kropsdele
  • er mere naturlige at røre ved end før
  • Kan fjernes igen
  • Er billigere end fedtinjektion
  • Giver samtidig kropskonturering

Ulemper

Fedtinjektion
  • Kræver flere operationer at opnå en stor brystforstørrelse
  • Giver en mindre forudsigelig brystforstørrelse
  • Giver risiko for forkalkninger i brysterne, som kan forstyrre screening af brystkræft
  • Kan give ujævnheder i brystet eller hvor fedtet er høstet
  • Hvis man taber sig, forsvinder der også fedt på brysterne
  • Fedt kan ikke så let fjernes igen
  • Er dyrere end implantater
Implantater
  • Skal på et tidspunkt udskiftes, ofte efter 10-15 år
  • Giver længere ar
  • Kan revne og medføre lækage
  • Kan give kapseldannelse (fortykket arvæv)
  • Kan somme tider mærkes under huden som kanter eller folder
  • Kan i sjældne tilfælde give ALCL (en sjælden form for lymfekræft)
  • Kan medføre “breast implant illness” i sjældne tilfælde
  • Kan vanskeliggøre mammografi
  • Skal på et tidspunkt udskiftes, ofte efter 10-15 år

Selvom silikone menes at være ret sikkert, er det stadig ikke lige så sikkert som at bruge dit eget kropsfedt. Der er især to ting, man skal være opmærksom på:

BIA-ALCL (Brystimplantat-associeret Anaplastic Large-Cell Lymphoma) er en sjælden form for lymfekræft, som kan udvikle sig omkring noprede (tekstureret) brystimplantater, også mange år efter operationen. Det viser sig ved hævelse af brystet. Skulle hævelsen opstå mere end 6 måneder efter operationen, skal det undersøges nærmere. Forekomsten af BIA-ALCL hos kvinder med noprede brystimplantater er mellem ca. 1/3000 og 1/30000.

Breast implant illness (BII) er et ydtryk , som ikke er anerkendt af alle læger, men bruges om en bred vifte af symptomer, der i sjældne tilfælde kan udvikles efter en hver form for brystimplantater. Symptomer kan være:

• Led- og muskelsmerter
  • Kronisk træthed
  • Problemer med hukommelse og koncentration
  • Åndedrætsbesvær
  • Søvnforstyrrelse
  • Udslæt og hudproblemer
  • Tøre mund og tørre øjne
  • Angst og depression
  • Hovedpine
  • Hårtab
  • Fordøjelsesproblemer

BII-symptomer kan forekomme når som helst efter implantat operationen – nogle mennesker udvikler symptomer med det samme, andre mange år senere. Mange af symptomerne er forbundet med autoimmune og bindevævssygdomme, og man skal derfor være særlig varsom med at vælge implantater, hvis man i forvejen har autoimmun sygdom. Ofte, men ikke altid, forbedres symptomerne, hvis implantaterne fjernes.

Det er en stor beslutning at få foretaget brystforstørrelse, og vi på AGATA står klar til at vejlede dig og guide dig på din rejse, så du kan få boostet din selvsikkerhed på den måde, der er mest rigtig for dig, samtidig med at du føler dig helt tryg og tilpas i dit valg.

De bedste hilsener,

Annette Chakera

Overlæge i Plastikkirurgi
 PhD

Mere information

Forud for en plastikkirurgisk operation, skal du til en forundersøgelse. Du kan nu booke din forundersøgelse helt gratis hos vores dygtige plastikkirurg Lilan.

Der er 7 dages lovpligtig betænkningstid før operationen kan foretages.

Book en uforpligtende konsultation nu eller kontakt os for nærmere information og spørgsmål:

Telefon: 47 33 00 30,

E-mail: info@agata-privathospital.dk