Fedtinjektion i ansigtet: Fordele og overvejelser

Fedtinjektion i ansigtet: Grundlæggende principper

Fedtinjektion i ansigtet er en æstetisk procedure, designet til at genoprette volumen og forynge ansigtets udseende. Teknikken indebærer overførsel af patientens eget fedt til specifikke områder af ansigtet.

Hvad er fedtinjektion

En fedtinjektion involverer udvinding af fedt fra en del af kroppen, typisk mave eller lår, hvorefter det rene fedt gennemgår en forberedelsesproces før det re-injiceres i ansigtet. Denne teknik er også kendt som “fat grafting”, lipofilling eller “autologous fat transplantation”. Formålet er at forøge volumen og forbedre konturerne i ansigtet.

Fordele ved fedtinjektion i ansigtet

Fordele ved at bruge eget fedt til injektion i ansigtet inkluderer en naturlig følelse og udseende, da det er patientens eget væv, der anvendes. Fedtet kan indeholde stamceller, hvilket potentielt kan forbedre hudens kvalitet og elasticitet. En fedtinjektion kan udføres alene eller som supplement til andre ansigtsprocedurer for at opnå en mere omfattende foryngelse. Afhængigt af teknik og kroppens reaktion kan resultaterne være langvarige.

Procedure og teknik

Før en fedtinjektion i ansigtet indledes, lægger en plastikkirurg stor vægt på en grundig forundersøgelse og planlægger udførelsen af indgrebet omhyggeligt for at sikre et tilfredsstillende resultat. Proceduren kan foretages i både lokalbedøvelse og fuld bedøvelse, alt efter omfanget af proceduren.

Forundersøgelse og konsultation

Under forundersøgelsen foretager plastikkirurgen en nøje undersøgelse af patientens ansigt og drøfter de ønskede ændringer og forventet effekt af behandlingen. Der tages højde for patientens helbredstilstand og eventuelle tidligere operationer.

Indgrebets udførelse

Indgrebet udføres ved at fedtsugning finder sted fra et donorområde på patientens krop, hvorefter fedtet behandles og renses. Dernæst anvendes lipoinjektion eller lipofilling, hvor fedtet omhyggeligt injiceres i ansigtet for at forbedre volumen og konturer. Udover overvejelser om bedøvelse, tager kirurgen hensyn til at minimere risikoen for komplikationer og optimere det endelige resultat af fedttransplantationen.

Efter behandlingen

Efter en fedtinjektionsbehandling kan patienten forvente visse forbedringer samt være opmærksom på potentielle risici.

Forventet resultat og genopretning

Patienter, der har gennemgået fedtinjektion i ansigtet, vil typisk opleve en forbedring af hudkvaliteten, idet proceduren har til formål at reducere synligheden af rynker og furer. Hævelse er normalt og forventet kort efter, men bør aftage i løbet af de følgende uger. Ved at fremme kollagenproduktionen, forbedres hudens elasticitet og fasthed. Genopretningsprocessen er individuel, men de fleste patienter kan vende tilbage til normale aktiviteter i løbet af få dage, dog med en anbefaling om at undgå intens fysisk anstrengelse de første uger efter behandlingen.

Potentielle risici og komplikationer

Selvom fedtinjektionsbehandlinger anses for sikre, kan der opstå komplikationer som ved alle medicinske indgreb. Der er risiko for smerte og blødning på injektionsstedet samt mulighed for infektion, som måske vil kræve behandling med antibiotika. I sjældne tilfælde kan patienter opleve misfarvning eller dannelse af en blodprop. Det er vigtigt at følge klinikkens efterbehandlingsinstruktioner nøje for at minimere risikoen for uønskede effekter. Patienter bør omgående søge læge, hvis de oplever usædvanlige symptomer

Andre behandlinger med eget fedt

Fedtinjektion kan ikke kun bruges til ansigtet, men en række andre steder, heriblandt Fedtinjektion i hænderne og Brystforstørrelse med fedttransplantation.